ÖN AYDINLATMA

        Ön aydınlatma ürünlerinin esas amacı gece sürüş esnasında yolu aydınlatmak veya karşıdan gelen sürücüyü uyarmaktır. Güvenli bir sürüş için, sürücüye yolun aydınlatılmasını ve aracın dışarıdan farkedilmesini sağlar, çevrede bulunan diğer yaya ve sürücülerine aracın varlığı, pozisyonu, büyüklüğü, sürüş yönü ve hızı hakkında dikkatini çeker.

Ön aydınlatma grubunda bulunan ürünlerin temel fonksiyonları;

  • Uzun hüzme
  • Kısa hüzme
  • Sinyal
  • Park
  • Pozisyon
  • Sis

ÖN AYDINLATMA ÜRÜNLERİNDE KULLANILAN SİSTEMLER

1-HALOJEN

        Halojen ampuller 60’lı yılların ortalarından itibaren araçların ön aydınlatma sistemlerinde kullanılmaya başlanmıştır. Halojen ampullerin normal filamanlı ampullere oranla daha uzun ömürlü olmaları kullanımındaki başlıca etkendir. Halojen ampullerin filaman sıcaklığı normal ampullerin filaman sıcaklığına oranla daha fazla olduğundan dolayı, daha fazla ışık emisyonuna sahiptir. Bu tip ampuller reflektör tipi ve projeksiyon tipi ön aydınlatma sistemlerinde sis, gündüz ışığı, kısa ve uzun hüzme fonksiyonlarının üretilmesi için kullanılabilir.

2-XENON

        Xenon ampuller gaz deşarjı yoluyla ışık yayarlar. Xenon gazının deşarjı için gereken 20,000 voltluk yüksek gerilim bir elektronik dengeleyici yardımı ile üretilir. Xenon sistemlerde halojen ampullü sistemlere göre %200 daha fazla ışık üretildiğinden dolayı öndeki yol ve yolun kenar kısımları daha etkin ve daha parlak bir şekilde aydınlatılmış olur. Xenon sistemi ile aydınlatılan yol gündüz koşullarına oldukça yakındır. Bunun sonucu olarak sürüş daha güvenli ve rahatlatıcı olur. Ayrıca Xenon sistemler yaklaşık %33 enerji tasarrufu sağlar ve halojen sistemlere göre daha uzun ömürlüdür.

3-LED

        LED'li sistemlerin en önemli avantajları önemli ölçüde düşük enerji tüketimi, çok uzun ömürlü olmaları ve stil konusunda büyük bir özgürlük sunmalarıdır. LEDli sistemlerin araç üreticilerine markalarının özgün stilini yansıtma konusunda sunduğu özgürlük nedeniyle ön aydınlatma sistemlerindeki kullanımı giderek yaygınlaşmaktadır. Tüm fonksiyonlarda kullanılabilen LED’ler aracın estetik görünümünü önemli ölçüde değiştirmektedir.

       Teknolojisinin gelişmesiyle geleneksel ampuller ve halojen ampullerden sonra son olarak LED’li sistemler kullanılmaya başlanmıştır. Uzun ömürlü olmaları, az enerji sarfiyatı yapmaları, çevre dostu olmaları ve kısa tepki süreleri LED’leri önplana çıkaran özellikleridir. Ayrıca son yıllardaki ışık verimliliğindeki artış otomotiv teknolojisinde giderek diğer aydınlatma ürünlerinin yerini almasını sağlamıştır. Ayrıca LED’lerin tasarımda esneklik sağlaması ve yenilikçi tasarım olanaklarına olanak sağlaması, onların arka aydınlatma ürünleri uygulamalarında oldukça fazla kullanılmasına yol açmıştır. Tepki sürelerinin çok kısa olması, takip eden araçların frenleme süresinde kısalmaya yol açmış bu da güvenlik olarak LED’leri avantajlı hale getirmiştir. Işık şiddetlerinin ayarlanabilir olması, farklı sürüş koşullarına göre adapte olabilmelerini sağlamış ve bu da adaptif arka aydınlatma ürünlerinin geliştirilmesine yol açmıştır.

   

ÖN AYDINLATMA OPTİK TASARIMI

        Far için, kısa hüzme, uzun hüzme, sinyal, DRL, pozisyon fonksiyonları için gerekli optik yüzey tasarımları oluşturulur ve ışık analizleri yapılır.

Ayrıca far fonksiyonları için, kuşbakışı yol aydınlatma analizleri optik tasarım aşamasında tamamlanır.

      

ARKA AYDINLATMA

        Arka aydınlatma arkadaki araç sürücülerine sinyaller yollamak için kullanılan ve 5 fonksiyonun çeşitli kombinasyonlarının bulunduğu bir kısım olmasının haricinde aracın estetik görünümüne büyük bir katkı sağlayan ve markaya özgü stili ortaya çıkaran özgün bir parçadır.

ARKA AYDINLATMA ÜRÜNLERİNDE KULLANILAN SİSTEMLER

1-DOĞRUDAN REFLEKTÖR

        Doğrudan reflektör sistemleri en yaygın kullanılan sistemdir. Sistem LED ya da ampul kullanılarak tasarlanabilmektedir. Işık kaynağı reflektörün doğrudan görebileceği bir noktada konumlandırılır ve ışık kaynağından geniş bir açıda yayılan ışık reflektör tarafından ışık çıkışına yönlendirilir. Bu sistemlerde LED kullanılıyorsa, sistemdeki her LED için reflektörün farklı bir bölgesi görevlendirilir ve reflektör yüzeyi kendi içerisinde ayrı bir sistem olarak düşünülerek tasarlanır.

2- PRİZMALI IŞIK TÜPLERİ

        Prizmalı ışık tüpü sistemleri alternatifleri bol olan esnek ve göz alıcı tasarımların yapılabilmesine olanak sağlamıştır. Bu tip sistemlerde PMMA ya da PC malzemeden yapılmış çapı genellikle 7-10 mm arasında olan tüpün bir ya da iki ucuna yerleştirilmiş LED(ler) bulunmaktadır. LED(ler)den çıkan ışık, tüpün içine girdiğinde çoklu yansımalar yaparak tüpün sonuna kadar ilerler. Tüpün arka kısmında konumlandırılan prizmaların her biri içeride yansımalar yapan ışığın belli bir kısmını tüpün uzanma eksenine 90 derecelik açı yapacak şekilde ayırır. Prizmaların her birinden ayrılan ışık miktarları yaklaşık olarak eşit olduğunda son derece homojen bir yapı oluşur.

3-EDGELIGHT

        Edgelight kırıcı (refraktif) barın arkasında bulunan aydınlatıcıdan (LED ya da ışık tüpü) çıkan ışık edgelight barının içine girdiğinde barın yanal yüzeylerinde yansımalar yaparak barın ön kısmına gelir. Barın ön yüzeyine gelen ışık, yüzey üzerindeki tasarlanmış optik kısma geldiğinde kırılmaya uğrayarak bardan dışarı çıkar. Ayrıca barın yanal yüzeylerinde tasarlanabilecek lens yapısı sayesinde de sistemin derinliğine vurgu yapılabilir.Tasarımda esnekliğe olanak sağlayan, LED ve ışık tüpü içeren ürünler için LED seçimi ve ışık tüpü tasarım ve analizleri gerçekleştirilir.